سلامتی زنان در عادت ماهیانه

سلامتی زنان با کیفیت عادت ماهیانه

مقدمه سلامتی زنان در عادت ماهیانه

هر زنی بعد از دوره بلوغ دوره‌های قاعدگی را تجربه می کند. مساله سلامتی زنان در عادت ماهیانه، لکه بینی ها و … برای داشتن یک دوره سالم و بدون نگرانی بسیار مورد توجه است که در این مقاله به برخی فاکتورهای مهم اشاره می کنیم.

علائم در هر دوره و از زنی با زن دیگر متفاوت است. آنچه که در سلامتی زنان در عادت ماهیانه اهمیت دارد میزان اطلاع زنان به خصوص دختران در این زمینه است. چرا که متاسفانه این امر بسیار طبیعی و پر فایده در کشور ما به شکل یک تابو است و بسیاری از خانم‌ها تمایلی به حرف زدن در مورد دوره های عادت ماهیانه شان حتی با متخصصین زنان ندارند و ترجیح می دهند در این باره و مشکلات شان سکوت کنند. خیلی از خانم‌ها نیز حتی به جای به کار بردن کلمه دوره و یا قاعدگی از عناوین مستعار مانند مریضی و … استفاده می کنند.

نشانه‌های سلامتی زنان در عادت ماهیانه

اما باید بدانیم که کیفیت قاعدگی ها و عادت ماهیانه یک زن از زمان بلوغ نشانگر سلامتی اوست، به خصوص دختران جوان باید درباره مشکلات‌شان با مادر و یا فرد آگاهی صحبت کنند تا در آینده با مشکلات جدی تر رو به رو نشوند.

خیلی از بی توجهی ها در این زمینه (سلامتی زنان در عادت ماهیانه) می تواند زمینه ساز مشکلات بزرگ تر در آینده شود. بنابراین همواره علائم و کیفیت سیکل های قاعدگی‌تان را بررسی کنید و در صورتی که احتمال وجود مشکلی هر چند کوچک را می دهید حتما با یک متخصص آن را در میان بگذارید و همچنین این علائم به متخصص امکان تشخیص درست‌تری را می دهد.

سافت ژل گل مغربی های هلث که حاوی ۱۰۰۰ میلی گرم روغن گل مغربی در هر دوز است به خانم ها در دوران قاعدگی و قبل از قاعدگی کمک میکند تا درد کمتری را تجربه کنند و همچنین اسپاسم و گرفتگی عضلانی را کاهش میدهد و باعث بهبود اختلالات خلقی در این دوران می شود.

رنگ و مقدار خونریزی در مورد سلامتی شما چه می گوید؟

خونریزی های طبیعی

 دوره سالم معمولا از قرمز روشن تا قهوه ای تیره یا سیاه متغیر است. خون یا ترشحات نارنجی یا خاکستری ممکن است نشان دهنده عفونت باشد.

خون قرمز روشن ممکن است به معنای جریان ثابت و پایدارتر باشد همچنین خون قرمز تیره تر، یا جریان روشن خون قهوه ای به سیاه، ممکن است نشان دهنده خون قدیمی یا جریان کندتر باشد، به این معنی که مدت زمان بیشتری طول می کشد تا قاعدگی از رحم شما به بیرون از واژن شما حرکت کند.

ترشحات صورتی رنگ می تواند به این معنی باشد که حجم زیادی از خون وجود ندارد.

زنانی که در دوران بارداری دچار خونریزی می شوند باید برای ارزیابی به پزشک یا متخصص زنان و زایمان مراجعه کنند.

خونریزی های قبل از یائسگی

نوسانات سطح استروژن در دوران پیش از یائسگی بر پوشش رحم تأثیر می گذارد و این می تواند باعث تغییراتی در فرکانس، بافت و رنگ جریان خون شود، از جمله خون قهوه ای یا لکه بینی در زمان های مختلف چرخه پریودی وجود داشته باشد.

دردها و علائم پیش از دوران قاعدگی و همینطور علائم دوران یائسگی میتواند زندگی روزمره بسیاری از خانم ها را تحت تاثیر قرار دهد. یکی از ترکیبات گیاهی که بر کاهش علائم این دوران ها اثرگذاری قابل توجهی دارد روغن گل مغربی است که میتوانید از سافت ژل گل مغربی های هلث استفاده کرد.

خون قهوه ای معمولاً فقط خون و بافت رحمی است که با گذشت زمان از بدن خارج می شود.

علائم قبل از یائسگی می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد همچنین همراه با تغییرات در پریود، می توانید گرگرفتگی، خشکی واژن و مشکلات خواب را نیز تجربه کنید.

خونریزی در سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

PCOS می تواند از تخمک گذاری جلوگیری کند و هنگامی که این اتفاق می افتد، پوشش داخلی رحم شما ایجاد می شود اما به درستی ریزش نمی کند، که منجر به پریودهای روشن یا از دست رفتن با خون قهوه ای یا ترشح در بین آن ها می شود.

برخی دیگر از علائم PCOS

در اینجا برخی دیگر از علائم PCOS وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید و در صورت داشتن آنها با یک متخصص مراقبت های بهداشتی در میان بگذارید :

  • رشد موهای زائد
  • افزایش وزن
  • مشکل باردار شدن
  • آکنه

لکه بینی

اگر در بین دوره‌های پریودتان خونریزی های کمی را تجربه می کنید این خونریزی ها لکه بینی هستند و در اغلب موارد بیانگر مشکلی می باشند و باید در این موارد به پزشک مراجعه کنید.

دلایل لکه بینی

لکه بینی علل مختلفی دارد، برخی از این دلایل عبارتند از:

  1. عدم تعادل هورمونی

 عدم تعادل میان سطح استروژن و پروژسترون می تواند منجر به لکه بینی شود. مشکلات تیروئید، عدم کارکرد درست تخمدان ها (کم کاری تخمدان) و روش های پیشگیری از بارداری هورمونی این تعادل را بر هم می زند.

  1. عفونت

 هر گونه عفونتی می تواند منجر به لکه بینی شود.

  1. سرطان

 در موارد نادر سرطان های دهانه رحم، تخمدان، واژن و رحم می تواند علت لکه بینی بین دوره باشد.

  1. استرس شدید

 استرس شدید در یک دوره می تواند منجر به تجربه لکه بینی شود.

  1. شروع بارداری

خون قهوه ای یا لکه بینی می تواند نشانه ای از خونریزی لانه گزینی باشد که نشانه اولیه بارداری است و معمولاً حدود 10 تا 14 روز پس از لقاح رخ می دهد.

دردهای عادت ماهیانه

بسیاری از زنان مقادیر متفاوتی از درد را در طول دوره مخصوصا روزهای اول سیکل تجربه می کنند که این مساله امری طبیعی ولی اگر دردها بسیار شدید و طولانی مدت بود باید فرد به پزشک مراجعه کند. مصرف منیزیم در این دوره ها موجب کاهش درد های انقباضی و علائم سندرم پیش از قاعدگی می شود.

دیسمنوره چیست؟

اصطلاحی که برای دردهای دوره قاعدگی به کار برده می شود دیسمنوره است که نیمی از زنان آن را تجربه می کنند و هورمونی که مسبب این انقباضات شدید است پروستاگلاندین نام دارد.

دردهای غیر معمول و خطرناک

گرفتگی های شدید و دردناک زمانی غیر معمول است که بیش از دو روز طول بکشد. این امر می تواند به علت اندومتریوز باشد. آندومتریوز به معنی وجود غدد آندومتریال و استرومای رحم در بیرون از آندومتر و عضله رحم است.

لگن شایعترین محل آندومتریوز است. در این بیماری بافت اندومتر (مخاط رحم) در بیرون از محل اصلی(رحم) پایه ریزی می‌شود. بنابراین همزمان با عادت ماهانه این نقاط نیز خونریزی می‌کنند که در نتیجه دشواری‌های فراوان و درد بیشتری را برای فرد به‌ وجود می‌آورد.

در جمع بندی این مقاله میتوان گفت سلامتی زنان در عادت ماهیانه بسیار مورد ویژه و مهمی در طول عادت ماهیانه در زنان میباشد که کم‌تر به آن توجه میشود!

برای شروع سلامتی 5 ستاره لازمه!

میانگین امتیازات ۵ از ۵

در صورت تمایل می‌توانید مطلب بالا را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

آخرین مقالات