درمان گلو درد به صورت طبیعی

درمان گلو درد به صورت طبیعی

گلودرد به طور کلی به احساس درد، خارش یا سوزش در گلو اشاره دارد که در این مقاله میخواهیم درمان گلو درد را به صورت طبیعی و بدون استفاده از درمان های دارویی را مورد بحث قرار دهیم.

مقدمه

گلو درد یک علامت اولیه است و درد ممکن است هنگام قورت دادن بدتر شود و مصرف غذاها و مایعات را دشوار کند یا علائمی مانند سرفه، تب و … نیز همراه آن شود.

درمان های مورد بحث در مطلب زیر ممکن است به کاهش گلودرد خفیف یا معمولی کمک کنند همچنین اگر گلودرد شدید دارید که چندین روز طول کشیده است یا با گذشت زمان شدیدتر می شود بهتر است به پزشک جهت معاینه مراجعه کنید.

درمان گلو درد با عسل

عسل به صورت مخلوط با چای یا مصرف آن به تنهایی یک درمان خانگی برای کاهش گلودرد است که دو مقاله در سال 2021 تاثیر عسل را بر عفونت‌های حاد دستگاه تنفسی فوقانی بررسی کردند و محققان به این نتیجه رسیدند که عسل نسبت به برخی از داروهای ضدسرفه مثل دکسترومتورفان و دیفن هیدرامین در برخی افراد اثرگذاری بیشتری دارد.

نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که به دلیل خطر ابتلا به بوتولیسم نوزادان، کودکان زیر یک سال نباید عسل مصرف کنند.

التیام با غرغره آب نمک

غرغره کردن با آب نمک گرم می تواند به تسکین گلودرد و کاهش خلط و ترشحات کمک کند همچنین باعث از بین رفتن باکتری های فعال و عامل عفونت گلو میشود .

با افزودن نصف قاشق چایخوری نمک به یک لیوان آب گرم، محلول آب نمک شما آماده است و طبق گفته انجمن استئوپاتی آمریکا افراد مبتلا به گلودرد باید حداقل هر یک ساعت یکبار غرغره آب نمک انجام دهند .

درمان گلو درد با دمنوش بابونه

دمنوش بابونه تسکین دهنده طبیعی گلودرد است که مدت هاست برای اهداف درمانی از جمله درمان گلودرد استفاده می شود و دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و قابض است و سیستم ایمنی بدن را تقویت میکند.

تحقیقات نشان داده است که استنشاق بخار بابونه نیز می تواند به تسکین علائم سرماخوردگی کمک کند.

التیام با نعنا فلفلی

نعناع فلفلی دارای خواص ضد التهابی و آنتی باکتریال است . علاوه بر این ، نعنا حاوی ترکیب منتول است به به رقیق شدن مخاط و آرام کردن گلو درد و سرفه کمک میکند.

برای تهیه ، مقداری برگ نعناع خشک شده را در آب جوشیده بریزید و اجازه دهید مخلوط چند دقیقه بماند. بعد از گذشت چند دقیقه، چای را صاف کرده و اجازه دهید کمی خنک شود و سپس میل کنید.

التیام با شنبلیله

گیاه شنبلیله به اشکال مختلفی موجود است. می توانید دانه شنبلیله را بخورید، روغن شنبلیله را به پوست بمالید یا چای شنبلیله بنوشید. چای شنبلیله یک درمان رایج برای  درمان گلودرد است .

از دیگر خواص شنبلیله میتوان به تسکین درد مانند دردهای قاعدگی،از بین بردن باکتری هایی که باعث تحریک یا التهاب می شوند و تقویت شیردهی را میتوان نام برد .

التیام با شیرین بیان

ریشه شیرین بیان از دیرباز برای درمان گلودرد استفاده می شده است. یک مطالعه قدیمی در سال 2009 در مورد گلودرد نشان داده است که شیرین بیان زمانی که با آب مخلوط شود و غرغره شود در تسکین علائم موثر است. مصرف شیرین بیان در خانمهای باردار و شیرده توصیه نمیشود .

التیام گلو درد با سیر

سیر دارای خواص ضد باکتریایی طبیعی است . بر اساس بررسی منابع معتبر در سال 2014 در مورد کاربردهای درمانی سیر، آلیسین موجود در سیر ترکیبی است که در مبارزه با عفونت ها شناخته شده است.

طبق مقاله ای در سال 2018 مصرف مکمل های سیر به صورت روزانه می تواند به پیشگیری و درمان عفونت های دستگاه تنفسی که میتوانند عامل گلودرد باشند کمک کند .

شنیده اید که نوشیدنی های ترش، گلودرد را تشدید می کند اما این گونه نیست!

در این مطلب به چند نوشیدنی مفید که به واسطه داشتن ویتامین ها و املاح برای رفع گلودرد موثر هستند اشاره شده است.

این نوشیدنی های طبیعی در عرض ۳ روز گلودرد را درمان می کند به شرطی که شیر، آب یخ یا یخ به آن افزوده نشود.

نوشیدنی های ترش برای درمان گلو درد

  • آب لیمو: این نوشیدنی به صورت ولرم در رفع عفونت موثر است و گلودرد را التیام می بخشد.
  • زنجبیل: برای رفع خارش گلو، نصف پیمانه از این نوشیدنی را مصرف کنید. خاصیت ضدباکتری این نوشیدنی، هر نوع باکتری موجود در گلو را از بین می برد.
  • آب هویج: هویج سرشار از ویتامین C است که هر نوع عفونت گلو را از بین می برد.
  • آب زغال اخته: گفته شده اگر گلودرد در مرحله اول باشد آب زغال اخته بهترین راه درمان آن است.
  • آب پرتقال: ویتامین C موجود در آن برای گلودرد مفید است.
  • آب آلوئه ورا: برای رفع گلودرد و هر نوع عفونت، آب آلوئه ورا با کمی میخک مصرف شود.
  • آب گوجه فرنگی: مصرف روزی ۲ بار آب گوجه فرنگی با مقداری نمک درمان مناسبی برای گلودرد است.
  • آب نعناع: همانند سیر و زنجبیل، خاصیت ضدباکتری دارد که عفونت گلو را از بین می برد.
  • آب آناناس: آنزیم موجود در آن به نام برملین خاصیت ضدالتهابی دارد که ناراحتی گلو را کاهش می دهد.
  • آب کیوی: پروتئین موجود در آن، سرفه های خشک را از بین می برد.
  • آب هندوانه: با آبرسانی به بدن، خشکی گلو را رفع می کند و آن را التیام می بخشد.

برای شروع سلامتی 5 ستاره لازمه!

میانگین امتیازات ۵ از ۵

در صورت تمایل می‌توانید مطلب بالا را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

آخرین مقالات