ریزش مو و عوامل موثر بر ریزش مو و درمان آن

ریزش مو و عوامل موثر بر ریزش مو و درمان آن

آیا میدانستید مواجهه با یک استرس شدید، باعث ریزش مو می‌شود؟

مواجهه با یک استرس شدید، بلافاصله باعث ریزش مو نمی‌شود. استرس شدید با سرکوب فعالیت سلول‌های سازنده‌ی مو، ساخت تارهای موی جدید را کاهش می‌دهد. همچنین باعث افزایش سرعت عبور از مرحله‌ی رشد یا آناژن می‌شود.

می‌دانیم که ریزش مو زمانی اتفاق می‌افتد که فاز کاتاژن و تلوژن به اتمام برسند که روی هم رفته ۳-۴ ماه طول می‌کشد. به این ترتیب حدود ۳ ماه بعد از یک استرس شدید، ریزش موی ناگهانی آغاز می‌شود.

چرخه‌ی رشد موهای بدن و سر

۱_مرحله‌ی آناژن یا فاز رشد:

در این مرحله، رشد تارهای مو اتفاق می‌افتد. آناژن معمولاً حدود ۳ سال طول می‌کشد و به طور متوسط، ۹۰ درصد تارهای موی هر فرد در مرحله‌ی آناژن قرار دارند.

۲_مرحله‌ی کاتاژن یا فاز موقت:

کاتاژن یک مرحلهی گذرا و موقت بوده و مثل یک پل بین مرحله‌ی آناژن و تلوژن است. این فاز معمولا کمتر از سه هفته طول می‌کشد. فقط حدود ۱ درصد از تارهای موی فردی سالم از نظر ریزش مو در این مرحله قرار دارند.

۳_مرحله‌ی تلوژن یا فاز استراحت:

در این مرحله تارهای مو دیگر رشدی نخواهند داشت. این مرحله حدود ۳ ماه طول می‌کشد و به طور متوسط ۱۰ درصد از تارهای موی یک فرد در این مرحله قرار دارد. در پایان مرحله‌ی تلوژن، تار مو از پیاز مو جدا شده و می‌ریزد.

بیماری تلوژن افلوویوم:

به دلایلی که در ادامه ذکر خواهد شد، تارهای مو مراحل آناژن و کاتاژن را سریع‌تر طی کرده و در نتیجه، درصد بیشتری از موها در مرحله‌ی تلوژن قرار می‌گیرند. به همین دلیل سرعت ریزش تارهای مو افزایش می‌یابد. یعنی مثلا به جای ۱۰۰ تار مو، روزانه ۴۰۰ تار مو می‌ریزد.

تلوژن افلوویوم به نوعی سردسته‌ی علل ریزش موی ناگهانی است.
تلوژن افلوویوم به دلایل مختلفی می‌تواند ایجاد شود. همه‌ی این دلایل یک پایه‌ی مشترک دارند؛ آن هم وارد شدن استرس شدید به بدن است. ین استرس می‌تواند به دلیل مسائل روحی، بیماری‌های جسمی، تغییرات ناگهانی و آسیب‌ها باشد.

دلایل ریزش موی ناگهانی

مثال‌هایی که می‌توانند باعث ریزش موی ناگهانی شوند مثل استرس، رژیم غذایی نامناسب، تب بالا، صدمات جسمی شدید، کاهش وزن ناگهانی، قطع عضو، رویدادهای حساس زندگی مانند کنکور و  جدایی یا از دست دادن عزیزان.

برای درمان ریزش مو راه‌های مختلفی توصیه می‌شود که یکی از این را‌ه‌ها مصرف مکمل‌های خوراکی است. از جمله مکمل قرص بیوتین های هلث که به عنوان ویتامین B7 یا ویتامین H شناخته می‌شود.

ویتامینی محلول در آب، و از خانواده‌ی ویتامین‌های ب است. بیوتین مانند تمام ویتامین‌های گروه B، در تبدیل کربوهیدرات به انرژی در بدن و استفاده از پروتئین‌ها (اسیدهای آمینه) که عناصر سازنده‌ی مو هستن نقش دارد.

بیوتین سبب کاهش ریزش مو و رویش موهای جدید با سرعت بیشتر می شود. همچنین به تقویت و رشد ناخن های نازک و شکننده کمک می کند. علاوه بر اینها به افزایش انرژی نیز کمک می کند و سبب افزایش سوخت و ساز می شود.

کمبود بیوتین در بدن می تواند سبب ریزش مو، پوسته پوسته شدن و قرمزی پوست اطراف چشم ها و بینی و دهان، افسردگی و خستگی شود.سیگار کشیدن می تواند باعث کاهش سطح بیوتین شود.

برای شروع سلامتی 5 ستاره لازمه!

میانگین امتیازات ۵ از ۵

در صورت تمایل می‌توانید مطلب بالا را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

آخرین مقالات