رژیم غذایی برای پیشگیری از بیماری قلبی

کاهش بیماری قلبی

بیماری های قلبی

بیماری قلبی به مجموعه‌ای از عارضه های قلبی اطلاق می شود، که بر عملکرد قلب تأثیر می‌گذارند. در ان مقاله در رابطه با کاهش ابتلا به بیماری قلبی و… میپردازیم تا بهتر در رابطه با رژیم غذایی‌ای که در پیش دارید احتیاط نمایید.

این عارضه ها قادر هستند بخش کوچک یا  تمام ماهیچه قلب را درگیر کنند و بر سلامت عروق نیز تاثیر منفی بگذارند.

اصطلاح “بیماری قلبی” اغلب به جای واژه “بیماری قلبی عروقی” استفاده می شود. بیماری قلبی عروقی به طور کلی به شرایطی اطلاق می شود که رگ های خونی باریک یا مسدود شده را شامل می شود. که می تواند منجر به حمله قلبی، درد قفسه سینه (آنژین) یا سکته شود.  به همین علت بیماری های  قلبی از علل اصلی مرگ ‌و میر در دنیا شناخته شده اند.

بیماری های قلبی انواع متفاوتی دارند، که از مهم‌ترینشان می‌توان به عفونت قلبی، بیماری دریچه قلب، بیماری عضله قلب، آریتمی، بیماری عروق کرونری و نقص مادرزاد قلب اشاره نمود.

موارد زیادی وجود دارد که می تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد که برخی از آنها را نمی توانید کنترل کنید. اما بسیاری از آنها قابل کنترل است.

عوامل خطر این بیماری که قابل کنترل نیستند

  1. سن : خطر ابتلا به این بیماری با افزایش سن افزایش می یابد. مردان 45 ساله و بالاتر و زنان 55 ساله و بالاتر در معرض خطر بیشتری هستند.
  2. جنسیت : برخی از عوامل خطر ممکن است بر خطر بیماری قلبی در زنان متفاوت از مردان تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، استروژن در زنان ، از بیماری قلبی محافظت می کند، اما دیابت خطر این بیماری را در زنان بیشتر از مردان افزایش می دهد.
  3. نژاد یا قومیت : گروه های خاصی از خطرات بالاتری نسبت به سایرین برخوردارند. آمریکایی های آفریقایی تبار بیشتر از سفیدپوستان به بیماری قلبی مبتلا می شوند، در حالی که آمریکایی های اسپانیایی تبار کمتر به آن مبتلا می شوند. برخی از گروه های آسیایی مانند آسیای شرقی نرخ های پایین تری دارند، اما آسیای جنوب نرخ های بالاتری دارند.
  4. سابقه خانوادگی : اگر یکی از اعضای نزدیک خانواده شما که در سنین پایین به این بیماری مبتلا شده است، در معرض خطر بیشتری قرار دارید.

راه کارهایی برای کاهش احتمال ابتلا به بیماری قلبی

خوشبختانه، کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای کاهش احتمال ابتلا به بیماری قلبی انجام دهید:

  1. کنترل فشار خون

فشار خون بالا یکی از دلایل خطر اصلی این بیماری است. مهم است که فشار خون خود را به طور منظم چک کنید ، حداقل یک بار در سال برای بزرگسالان و اغلب درصورتیکه فشار خون بالا دارید. برای پیشگیری یا کنترل فشار خون بالا اقداماتی از جمله تغییر شیوه زندگی را انجام دهید.

  1. کنترل سطح کلسترول و تری گلیسیرید

 سطوح بالای کلسترول می تواند شریان های شما را مسدود کند و خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر و حمله قلبی را افزایش دهد. تغییرات سبک زندگی و داروها (در صورت نیاز) می توانند کلسترول شما را کاهش دهند. تری گلیسیرید نوع دیگری از چربی در خون است. سطوح بالای تری گلیسیرید نیز ممکن است خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر را به خصوص در زنان افزایش دهد.

  1. کنترل وزن

 اضافه وزن یا چاقی می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد. این بیشتر به این دلیل است که آنها با سایر عوامل خطر این بیماری از جمله سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون بالا، فشار خون بالا و دیابت مرتبط هستند. کنترل وزن می تواند این خطرات را کاهش دهد.

  1. رژیم غذایی مناسب

سعی کنید چربی های اشباع شده، غذاهای حاوی سدیم بالا و قندهای اضافه شده را محدود کنید. مقدار زیادی میوه، سبزیجات و غلات کامل بخورید.

  1. ورزش منظم

 ورزش فواید زیادی دارد، از جمله تقویت قلب و بهبود گردش خون. همچنین می تواند به شما در حفظ وزن سالم و کاهش کلسترول و فشار خون کمک کند. همه اینها می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد.

  1. کاهش مصرف الکل

نوشیدن بیش از حد الکل می تواند فشار خون شما را افزایش دهد. همچنین کالری بیشتری اضافه می کند که ممکن است باعث افزایش وزن شود. هر دوی آنها خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهند. مردان نباید بیش از دو نوشیدنی الکلی در روز و زنان بیش از یک نوشیدنی الکلی مصرف کنند.

  1. عدم مصرف دخانیات

 سیگار کشیدن فشار خون شما را بالا می برد و شما را در معرض خطر حمله قلبی و سکته قرار می دهد. اگر سیگار نمی کشید، شروع نکنید. اگر سیگار می کشید، ترک سیگار خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد. می‌توانید با پزشک متخصص در این زمینه صحبت کنید تا در یافتن بهترین راه برای ترک سیگار به شما کمک کند.

  1. مدیریت کردن استرس

استرس از بسیاری جهات با بیماری قلبی مرتبط است. می تواند فشار خون شما را افزایش دهد. استرس شدید می تواند “محرک” برای حمله قلبی باشد. برخی از راه‌های کمک به مدیریت استرس عبارتند از: ورزش، گوش دادن به موسیقی، تمرکز بر چیزی آرام یا صلح‌آمیز و مدیتیشن.

  1. کنترل دیابت

ابتلا به دیابت خطر ابتلا به بیماری قلبی دیابتی را دو برابر می کند. این به این دلیل است که با گذشت زمان، قند خون بالا ناشی از دیابت می تواند به رگ های خونی و اعصاب کنترل کننده قلب و عروق خونی آسیب برساند. بنابراین، مهم است که آزمایش دیابت بدهید و در صورت داشتن ، آن را تحت کنترل نگه دارید.

  1. خواب کافی

اگر به اندازه کافی نخوابید، خطر ابتلا به فشار خون بالا، چاقی و دیابت را افزایش می دهید. این سه مورد می توانند خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهند. بیشتر بزرگسالان به 7 تا 9 ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند. مطمئن شوید که عادات خواب خوبی دارید. اگر مکرر مشکلات خواب دارید، حتما به پزشک معالج مراجعه کنید . یکی از مشکلات، آپنه خواب، باعث می‌شود که افراد برای مدت کوتاهی چندین بار در طول خواب نفس خود را متوقف کنند. این در توانایی شما برای استراحت خوب اختلال ایجاد می کند و می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد. اگر فکر می کنید ممکن است به آن مبتلا شوید، از پزشک خود در مورد انجام یک مطالعه خواب سوال کنید. و اگر آپنه خواب دارید، مطمئن شوید که برای آن درمان می کنید.

راهکارهای تغذیه ای برای کاهش حملات قلبی

  باید میزان نمک مصرفی را به بیش از 6 گرم (0.2 اونس) در روز محدود کنید زیرا نمک بیش از حد باعث افزایش فشار خون می شود. 6 گرم نمک حدود 1 قاشق چایخوری است.

دو نوع چربی وجود دارد: اشباع و غیر اشباع. باید از مصرف غذاهای حاوی چربی های اشباع شده خودداری کنید، زیرا اینها سطح کلسترول بد خون را افزایش می دهد.

غذاهای سرشار از چربی اشباع عبارتند از: پای گوشت ، سوسیس و برش های چرب گوشت ،کره ،گوشت خوک ، پنیر سفت ، کیک و بیسکویت و غذاهایی که حاوی روغن نارگیل یا نخل هستند

با این حال، یک رژیم غذایی متعادل همچنان باید حاوی چربی های اشباع نشده باشد، که سطح کلسترول خوب را افزایش دهد و به کاهش هرگونه انسداد در شریان ها کمک می کند.

غذاهای سرشار از چربی غیراشباع عبارتند از: ماهی روغنی ، آووکادوها ،آجیل و دانه ها ، روغن های آفتابگردان، کلزا، زیتون و روغن های گیاهی

همچنین باید سعی کنید از مصرف بیش از حد قند در رژیم غذایی خود پرهیز کنید، زیرا این می تواند شانس ابتلا به دیابت را افزایش دهد، که ثابت شده است به طور قابل توجهی شانس ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

جمع بندی

به طور کلی با داشتن یک سبک زندگی سالم، می توانید به حفظ سطح فشار خون، کلسترول و قند خون خود کمک کنید و خطر ابتلا به بیماری قلبی و حمله قلبی را کاهش دهید.

برای کمک به پیشگیری از بیماری قلبی و عوارض آن، وعده های غذایی و میان وعده های سالم را انتخاب کنید. حتما میوه و سبزیجات تازه و کمتر غذاهای فرآوری شده مصرف کنید.

برای شروع سلامتی 5 ستاره لازمه!

میانگین امتیازات ۵ از ۵

در صورت تمایل می‌توانید مطلب بالا را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

آخرین مقالات