چرا ویتامین دی اینقدر مهم است

چرا ویتامین دی اینقدر مهم است و تاثیرات ویتامین دی همچنین درمان کمبود ویتامین دی

مقدمه

تا به حال به این موضوع فکر کرده بودید که چرا ویتامین دی و درمان کمبود ویتامین دی اینقدر مهم است؟!

در این مقاله سعی شده تا هر آنچه در رابطه با این ماده‌ی حیاتی (تاثیرات ویتامین دی برای بدن، علائم و نشانه‌های کمبود ویتامین دی، روش‌های جبران کمبود ویتامین دی و …) را برای آشنایی و داشتن آگاهی بیشتر برای شما شرح دهیم.

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که نقش مهمی در عملکرد مناسب بدن شما از جمله سلامت استخوان و ایمنی دارد. حتی ممکن است به پیشگیری از سرطان و محافظت در برابر چندین بیماری مزمن از جمله :

  • از دست دادن استخوان
  • افسردگی
  • دیابت نوع 2
  • بیماری قلبی
  • ام اس

علائم و نشانه های کمبود ویتامین D

آیا میدانید چرا ویتامین دی اینقدر مهم است که باید کمبود آن را جبران و کنترل کنیم؟!

تشخیص کمبود ویتامین D ممکن است دشوار باشد زیرا علائم ممکن است برای چندین ماه یا سال رخ ندهند. گاهی اوقات ممکن است اصلاً علائمی نداشته باشید.

با در نظر گرفتن این موضوع، دانستن اینکه چه علائم و نشانه هایی را باید جستجو کرد هنوز مفید است :

  1. بیماری یا عفونت های مکرر

یکی از مهمترین نقش های ویتامین D حمایت از سلامت سیستم ایمنی است که به شما کمک می کند تا ویروس ها و باکتری هایی که باعث بیماری می شوند را از بین ببرید. ویتامین D به طور مستقیم با سلول هایی که مسئول رسیدگی به عفونت ها هستند تعامل دارد.

اگر اغلب بیمار می شوید، به خصوص با سرماخوردگی یا آنفولانزا، سطوح پایین ویتامین D ممکن است یکی از عوامل موثر باشد. چندین مطالعه مشاهده‌ای بزرگ ارتباط بین کمبود و عفونت‌های دستگاه تنفسی مانند سرماخوردگی، برونشیت و ذات‌الریه را نشان داده‌اند.

  1. خستگی

برخلاف علل قابل مشاهده تر مانند استرس، افسردگی و بی خوابی، کمبود ویتامین D اغلب به عنوان یک علت بالقوه خستگی نادیده گرفته می شود.

در مطالعاتی روی افراد مسن کمبود ویتامین D را با علائم خستگی و در کوکان سطوح پایین ویتامین D باعث کاهش کیفیت خواب، مدت زمان خواب کوتاه تر و تاخیر در زمان خواب مرتبط دانستند.

  1. درد استخوان و کمر

درد استخوان و کمر ممکن است علائم سطوح ناکافی ویتامین D باشد. ویتامین D با بهبود جذب کلسیم در بدن به حفظ سلامت استخوان ها کمک می کند.

بررسی ها نشان داده است که افراد مبتلا به ورم مفاصل، درد عضلانی و درد گسترده مزمن نسبت به افرادی که این شرایط را ندارند، سطح ویتامین D کمتری دارند.

  1. افسردگی

کمبود ویتامین D با افسردگی به خصوص در افراد مسن مرتبط است. اثرات مکمل‌های ویتامین D روی افراد متفاوت بوده است، اما برخی بررسی‌ها نشان می دهند که آنها به تسکین علائم افسردگی کمک می‌کنند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای درک رابطه بین ویتامین D و افسردگی مورد نیاز است.

  1. اختلال در ترمیم زخم

کندی بهبود زخم پس از جراحی یا جراحت ممکن است نشانه ای از پایین بودن سطح ویتامین D شما باشد. ویتامین D تولید ترکیباتی را افزایش می دهد که برای تشکیل پوست جدید به عنوان بخشی از فرآیند بهبود زخم بسیار مهم هستند. بنابراین نقش ویتامین D در کنترل التهاب و مقابله با عفونت ها برای انتخاب درمان مناسب مهم است.

به عنوان مثال در مطالعات افرادی که کمبود شدید ویتامین D داشتند، علائم التهابی بیشتری را در پای دیابتی نشان می دهند و کسانی که مکمل ویتامین D مصرف می کنند، بهبود قابل توجهی را در زخم خود مشاهده کردند.

  1. از دست دادن استخوان

ویتامین D نقش مهمی در جذب کلسیم و متابولیسم استخوان دارد. مصرف همزمان ویتامین D و کلسیم به بدن شما کمک می کند تا جذب کلسیم به حداکثر برسد.

تراکم مواد معدنی استخوانی پایین نشانه این است که استخوان های شما کلسیم و سایر مواد معدنی را از دست داده اند. این امر در افراد مسن، به ویژه زنان، موجب افزایش خطر شکستگی می گردد. محققان یک ارتباط قوی بین سطوح پایین ویتامین D و تراکم استخوان پایین پیدا کرده اند و با مصرف این ویتامین شکستگی های استخوانی کاهش می یابند.

  1. ریزش مو

بسیاری از غذاها و مواد مغذی ممکن است بر سلامت مو تأثیر بگذارند. در حالی که استرس یکی از دلایل رایج ریزش مو است، ریزش شدید مو ممکن است نتیجه یک بیماری یا کمبود مواد مغذی باشد. ریزش مو در زنان با سطوح پایین ویتامین D مرتبط است.

مطالعات سطوح پایین ویتامین D در یک بیماری خود ایمنی که با ریزش موی شدید مشخص می‌شود، نشان داد در افراد مبتلا به این بیماری با سطوح پایین ویتامین D ، ریزش موی شدیدتری دارند و این ریزش با مصرف ویتامین دی بهبود می یابد.

  1. درد عضلانی

تشخیص علل درد عضلانی اغلب دشوار است. با این حال، شواهد نشان می دهد که کمبود ویتامین D یک علت بالقوه است.

گیرنده ویتامین D در سلول های عصبی به نام گیرنده های درد وجود دارد که درد را حس می کنند. این ویتامین همچنین ممکن است در مسیرهای سیگنال دهی درد بدن شما نقش داشته باشد، که ممکن است در درد مزمن نقش داشته باشد. چند مطالعه اشاره می کنند که مکمل های ویتامین D با دوز بالا ممکن است انواع مختلف درد را در افراد مبتلا به کمبود ویتامین D کاهش دهد.

  1. افزایش وزن

چاقی یکی از عوامل خطر برای کمبود ویتامین D است. کمبود ویتامین D همراه چاقی و چربی شکم و افزایش وزن خصوصا در مردان شایع تر است.تاثیرات ویتامین دی

  1. اضطراب

کمبود ویتامین D با اختلالات اضطرابی مرتبط است. سطح کلسیدیول، نوعی ویتامین D، در افراد مبتلا به اضطراب و همچنین در افراد مبتلا به افسردگی کمتر است. در زنان باردار نشان داد که داشتن سطوح کافی ویتامین D ممکن است به کاهش علائم اضطراب، بهبود کیفیت خواب و حتی کمک به پیشگیری از افسردگی پس از زایمان کمک می کند.

چه چیزی باعث کمبود ویتامین D می شود؟

حال از خودتان میپرسید که چرا ویتامین دی اینقدر مهم است!

کمبود ویتامین D معمولاً به صورت داشتن سطوح خونی زیر 20 نانوگرم در میلی لیتر تعریف می شود، در حالی که سطوح بین 21 تا 29 نانوگرم در میلی لیتر ناکافی در نظر گرفته می شود.تاثیرات ویتامین دی

در حالی که هیچ دلیل واحدی برای کمبود وجود ندارد، خطر کلی شما ممکن است در نتیجه برخی شرایط اساسی یا عوامل سبک زندگی بیشتر باشد. برخی از رایج ترین عوامل خطر برای کمبود ویتامین D عبارتند از :

  • داشتن پوست تیره
  • افزایش سن
  • داشتن اضافه وزن یا چاقی
  • عدم تغذیه از ماهی یا لبنیات
  • زندگی در مناطقی با نور خورشید کم
  • ماندن یا کار در داخل خانه
  • کار در شیفت های شبانه
  • داشتن بیماری مزمن کلیوی، بیماری کبد یا هایپرپاراتیروئیدیسم
  • بیماری هایی که بر جذب مواد مغذی تأثیر می گذارد، مانند بیماری کرون یا بیماری سلیاک
  • انجام جراحی بای پس معده
  • استفاده از داروهای خاصی که بر متابولیسم ویتامین D تأثیر می گذارند، مانند استاتین ها و استروئیدها
  • در حالی که افرادی که اغلب در خارج از منزل از کرم ضد آفتاب استفاده می کنند نیز در معرض خطر کمبود قرار دارند.

چگونه کمبود ویتامین D را درمان می کنید؟

کمبود ویتامین D معمولا با اصلاح رژیم غذایی، سبک زندگی و یا مصرف مکمل ها درمان می شود.تاثیرات ویتامین دی

مکمل‌های خوراکی

مکمل های خوراکی بهترین درمان برای کمبود ویتامین D هستند. شما به راحتی می توانید اینها را بدون نسخه بخرید، اما برای مشخص شدن میزان مصرف با پزشک خود مشورت کنید و آزمایشات لازم را انجام دهید.

منیزیم نیز به فعال شدن ویتامین D کمک می کند، بنابراین ممکن است بخواهید از این ماده معدنی نیز استفاده کنید.

تاثیرات ویتامین دی در منابع غذایی

خوردن بیشتر غذاهای غنی از ویتامین D نیز ممکن است سطح شما را افزایش دهد. گزینه ها عبارتند از :

  • ماهی چرب
  • زرده تخم مرغ
  • غلات غنی شده
  • شیر و آب میوه های غنی شده
  • ماست
  • جگر گاو
تاثیرات ویتامین دی نور خورشید

از آنجایی که نور خورشید منبع طبیعی ویتامین D است، پزشک ممکن است بیشتر اوقات بیرون رفتن از خانه را توصیه کند. با این حال، با توجه به اثرات منفی قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش، مهم است که اقدامات احتیاطی را با محدود کردن کل زمان زیر نور خورشید و استفاده از کرم ضد آفتاب انجام دهید.

آیا مکمل های ویتامین D بی خطر هستند؟

بله! مکمل ویتامین D در دوزهای توصیه شده عوارض جانبی زیادی ایجاد نمی کند. چیزی که شما استفاده نمی کنید، بدن شما معمولاً ادرار می کند، بنابراین مصرف بیش از حد ویتامین D دشوار است مگر اینکه دوزهای زیادی مصرف کنید.

سطوح بسیار بالای ویتامین D مضر است و می تواند باعث تهوع، استفراغ، گیجی، تشنگی بیش از حد و سنگ کلیه شود. مکمل های ویتامین D می توانند با برخی داروها تداخل داشته باشند، بنابراین قبل از شروع با پزشک خود مشورت کنید.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر کمبود ویتامین D هستند؟

افرادی که پوست تیره‌تری دارند بهتر از اشعه‌های فرابنفش محافظت می‌شوند، اما همچنین باید زمان بیشتری را در مقابل نور خورشید بگذرانند تا به همان میزان ویتامین D تولید کنند. هر چه پوست شما تیره تر باشد، ویتامین D کمتری از قرار گرفتن در معرض نور خورشید تولید می کنید. افراد چاق، مبتلایان به پوکی استخوان و افراد مبتلا به اختلالات سوء جذب مانند بیماری سلیاک یا بیماری التهابی روده نیز در معرض خطر کمبود ویتامین D هستند.

برای شروع سلامتی 5 ستاره لازمه!

میانگین امتیازات ۴ از ۵

در صورت تمایل می‌توانید مطلب بالا را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

آخرین مقالات