تاثیر DNA در موفقیت یک رژیم غذایی

تاثیر DNA در موفقیت یک رژیم غذایی

تاثیر DNA و رژیم غذایی

این مقاله به شما کمک میکند تا آگاهی بیشتری در رابطه با تاثیر DNA در موفقیت یک رژیم غذایی کسب کنید.

آزمایش DNA

آزمایش DNA رژیم غذایی می تواند بینش ژنتیکی در مورد نحوه هضم، جذب، متابولیسم و دفع مواد غذایی و مواد مغذی در بدن ما را ارائه دهد. از این اطلاعات می توان برای بهبود سلامت قلب، سلامت روده و موفقیت در تلاش های کاهش وزن استفاده کرد.

این مطالعه که DIETFITS نام داشت و توسط محققان دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد. به طور تصادفی 609 بزرگسال دارای اضافه وزن، 18 تا 50 ساله را به یک رژیم غذایی سالم کم چرب یا کم کربوهیدرات اختصاص داد. داوطلبان کلاس‌های 22 ساعته را با متخصصان تغذیه در مورد رژیم‌های غذایی سالم کم‌چرب یا رژیم‌های کم کربوهیدرات برگزار کردند. و همچنین در مورد خطرات ناشی از غذا خوردن بی فکر به هر دو گروه دستور داده شد. که مقدار زیادی سبزیجات و غذاهای بسیار کمی با قند اضافه شده، چربی ترانس یا آرد تصفیه شده مصرف کنند.

پیروی از رژیم غذایی کم چرب

مردم به طور قابل توجهی در مورد پیروی از رژیم غذایی کم چرب یا کم کربوهیدرات خود راضی بودند. در نیمه راه مطالعه، مصرف چربی به ترتیب 50 و 87 گرم در روز بود، در حالی که مصرف کربوهیدرات 211 و 113 گرم در روز بود، الگویی که برای 12 ماه کامل باقی ماند.

عملاً هیچ تفاوتی در کاهش وزن بین دو گروه پس از 12 ماه وجود نداشت:

11.7 پوند در گروه کم چرب و 13.2 پوند در گروه کم کربوهیدرات، تفاوتی که در زندگی واقعی از نظر آماری معنی دار نبود.

سپس محققان کاهش وزن را در میان افرادی که دی ان ای آنها با رژیم غذایی تعیین شده مطابقت داشت یا در تضاد بود، تجزیه و تحلیل کردند. این بر اساس این بود که آنها دارای کدام گونه از سه ژن – به نام‌های PPARG، ADRB2 و FABP2 هستند. که در فرآیندهایی مانند متابولیسم چربی و کربوهیدرات نقش دارند. تحقیقات قبلی نشان داد که این گونه‌ها می‌توانند پیش‌بینی کنند که چه کسی با چه نوع رژیمی وزن کم می‌کند.

از 244 نفر با ژنوتیپ مطابق با رژیم کم چرب، 130 نفر به طور اتفاقی در گروه رژیم غذایی کم چرب قرار گرفتند. به این معنی که آنها رژیم غذایی “درست” را برای DNA خود داشتند. این مورد برای 97 نفر از 180 نفر با ژنوتیپ مطابق با رژیم کم کربوهیدرات بود. بقیه با هم هماهنگ نبودند.

رژیم DNA چیست و چگونه شناخت ژن های شما می تواند به کاهش وزن شما کمک کند

اگر به دنبال یک استراتژی کاهش وزن هستید که واقعاً منحصر به فرد شما طراحی شده باشد، DNA شما ممکن است پاسخگو باشد. آخرین تحقیقات در مورد ارتباط بین ژن‌ها  و وزن، راه‌هایی را برای تطبیق پروتکل‌های کاهش وزن برای هر فرد ارائه می‌دهد که قبلاً هرگز امکان‌پذیر نبوده است.

بسیاری از عوامل ژنتیکی مختلف می توانند بر درصد چربی بدن تأثیر بگذارند و به مبارزه با وزن کمک کنند. خواه با تنظیم اشتها، تمایل به پرخوری یا عملکرد بدن که چربی ها و کربوهیدرات های غذایی را بسوزاند یا ذخیره کند. درک ترکیب ژنتیکی منحصر به فرد می تواند بهترین استراتژی کاهش وزن را روشن کند.

 بررسی DNA برای پیدا کردن مشکل در کاهش وزن

برخی افراد در مورد کاهش وزن بیش از دیگران با مشکل مواجه می شوند. و یک بررسی عمیق تر در DNA ممکن است پاسخ هایی را در مورد علت ارائه دهد. برای اکثر افراد، هیچ ژن چربی وجود ندارد که باعث تمام مشکلات وزنی آنها شود. بلکه مجموعه‌ای از ژن‌ها معمولاً بر وزن تأثیر می‌گذارند. اما ژن ها سرنوشت را تعیین نمی کنند، حتی اگر ویژگی‌های ژنتیکی دارید که شما را مستعد افزایش وزن می‌کند، بلکه شرایط زندگی و برنامه ی غذایی نیز بسیار تاثیر گذار است. بنابراین، آشنایی با  ژن ها می تواند کمک کند بهترین رژیم غذایی را انتخاب کنید.

اگر فردی با پلی مورفیسم های ژنتیکی هستید که شما را مستعد افزایش اشتها و کاهش سیگنال های سیری می کند، می توان استراتژی های شخصی سازی شده ای را برای کمک به کاهش گرسنگی و اطمینان از احساس رضایت بیشتر بعد از غذا به کار برد. برای مثال، وعده های غذایی منظم و صرف زمان محدود می تواند به تنظیم اشتها و سیری کمک کند. فعال بودن در روز ، خواب و استراحت خوب در شب نیز می تواند کمک کننده باشد. ارتباط قوی بین خواب ضعیف و افزایش گرلین (هورمون گرسنگی ما) و کاهش لپتین (هورمون سیری ما) وجود دارد که احتمالاً استعداد موجود را تشدید می کند.

ارتباط ژن ها و درشت مغذی ها

دانستن اینکه بدن چگونه به برخی غذاها، به ویژه درشت مغذی ها واکنش نشان می دهد، می تواند بسیار ارزشمند باشد. درشت مغذی ها پروتئین ها، چربی ها و کربوهیدرات هایی هستند که کالری را از غذایی که می خوریم تامین می کنند. ژن ها تا حدی تعیین می کنند که چگونه از درشت مغذی های مختلف برای سوخت استفاده شود. برخی از افراد به طور موثر از چربی برای انرژی استفاده می کنند. و کمتر آن را به عنوان چربی بدن ذخیره می کنند در حالی که برخی دیگر برعکس هستند. همین امر در مورد کربوهیدرات ها نیز صدق می کند.

رژیم های کم کربوهیدرات در سال های اخیر به طور فزاینده ای محبوب شده اند. وقتی به درستی انجام شوند، رویکردی موثر برای کاهش وزن و بهینه‌سازی سلامتی هستند.

تحقیقات جالبی برای اثبات این موضوع انجام شده است. تحقیقات انجام شده در مورد نتایج کاهش وزن در افرادی که از یک رژیم غذایی مناسب DNA پیروی می کنند، شامل مطالعه 191 فرد چاق توسط دانشگاه تریست است، که در آن نتایج نشان داد افرادی که از رژیم غذایی منطبق با DNA استفاده می کردند، 33 درصد بیشتر از افرادی که کالری شماری می کردند، وزن کم کردند. بیمارانی که رژیم DNA مناسب داشتند نیز 16 درصد عضله بیشتری به دست آوردند. البته، این نتایج ممکن است ناشی از ترکیبی از توصیه‌های راهنمای اطلاعات ژنتیکی و توانایی فرد برای پایبندی به این توصیه‌های متناسب باشد، که معتقدند نرخ موفقیت بالاتری خواهد داشت. یک مطالعه تکمیلی برای ارزیابی اثربخشی تغذیه شخصی نشان داد که بیماران پس از دریافت این نوع توصیه‌های مناسب، موفقیت بیشتری در رژیم غذایی خود داشتند.

 اطلاعات به دست آمده از تست DNA
  • تنظیم اشتها : اینکه چگونه اشتها و هوس ها را به بهترین شکل مدیریت کرد
  • متابولیسم کربوهیدرات / قند : دانستن اینکه رژیم کم کربوهیدرات مناسب هست یا خیر
  • متابولیسم چربی : دانستن اینکه رژیم غذایی کم چرب مناسب هست یا خیر
  • کلسترول و صفرا : اطلاع از اینکه بدن چگونه چربی ها را هضم و متابولیسم می کند
  • میتوکندری و التهاب : درک از تولید انرژی سلولی و فرآیندهای التهابی بدن
“رژیم غذایی DNA” برای چه کسانی مناسب است

تست DNA برای هر کسی که می خواهد رژیم غذایی خود را برای بهینه سازی سلامت و مدیریت وزن، بهینه کند مفید است.

برای شروع سلامتی 5 ستاره لازمه!

میانگین امتیازات ۵ از ۵

در صورت تمایل می‌توانید مطلب بالا را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

آخرین مقالات