قرص جوشان چیست

قرص جوشان

مقدمه

قرص های جوشان به گونه ای طراحی شده اند که پس از تماس با آب، دی اکسید کربن را آزاد می کنند و باعث تجزیه آنها می شوند. ظرف چند دقیقه قرص ها کاملا حل می شوند و دارو به صورت محلول در دسترس قرار می گیرد.

رابطه مستقیم دی اکسید کربن با قرص جوشان

تولید دی اکسید کربن نتیجه واکنش شیمیایی است که بین نمک کربنات یا بی کربنات (مثلا بی کربنات سدیم) و اسید آلی ضعیف (مانند اسید سیتریک یا تارتاریک) در حضور آب رخ می دهد.

به دلیل محتوای بالای نمک کربنات، با مصرف محلول دارویی، pH معده به طور موقت بالا می رود. در نتیجه تخلیه سریع معده انجام می شود و اثر بخشی آن را سریع تر می کند.

بنابراین جذب دارو را از روده کوچک فوقانی، که محل اصلی جذب دارو است، افزایش می یابد. یعنی حباب‌های دی‌اکسید کربن به جذب روده ای کمک می کنند.

این کار باعث افزایش فراهمی زیستی دارو و افزایش سرعت جذب آن می گردد. در مقایسه قرص‌های جوشان با قرص‌های معمولی، تفاوت‌های شدید فراهمی زیستی تا 4 برابر گزارش شده است.

وجه تمایز قرص جوشان با دیگر داروها

به این ترتیب، جوشان برای فرموله کردن داروهایی که هضم آنها دشوار است. داروهایی که باعث تحریک معده یا مری می شوند (مانند آسپرین). و داروهایی که به رطوبت یا pH حساس هستند (مانند آنتی بیوتیک ها یا داروهای بزرگ) مفید است.

همچنین برای دوزهایی که بلعیدن آنها غیرممکن است (مانند آنهایی که حاوی بیش از 2 گرم دارو هستند)، یا شروع سریع اثر در آن ها مهم است (مثلاً مسکن ها) انتخاب مناسبی است.

قرص های جوشان اغلب با استفاده از فشردگی مستقیم یا دانه بندی و به دنبال آن فشرده سازی ساخته می شوند. جایی که از مواد کمکی مانند طعم دهنده ها، رنگ ها و روان کننده های آبدوست استفاده می شود.

رطوبت، دشمن قرص جوشان

برای حفظ یکپارچگی و محافظت از آنها در برابر رطوبت، قرص های جوشان اغلب در لوله های پلاستیکی یا فلزی محکم و بدون رطوبت بسته بندی می شوند. که حاوی یک ماده خشک کننده است.

قدمت نوشیدنی‌های دارویی جوشان، به اواخر دهه 1800 برمی‌گردد و در اصل برای پوشاندن طعم آب‌های تلخی که به‌عنوان داروی شفابخش مصرف می‌شدند، در آن دوران پدید آمدند.

شکل دارویی جوشان بهترین انتخاب برای :

  • داروهایی که به سختی هضم می شوند یا به معده و مری آسیب می رسانند.
  • داروهایی که به pH حساس هستند، مانند اسیدهای آمینه و آنتی بیوتیک ها.
  • داروهایی که به نور، اکسیژن یا رطوبت حساس هستند.
  • داروهای خوراکی با دوز های بالا که امکان بلع ندارند.
  • داروهاییکه نیاز به جذب سریع و مستقیم دارند مانند مسکن ها و ویتامین ها.

چرا قرص جوشان را به جای قرص انتخاب کنیم؟

هر دو می توانند به شکل یک تبلت باشند، اما نحوه حل شدن و زمان جذب آنها متفاوت است.

قرص جوشان : به طور کامل در مایع حل می شود. مواد تشکیل دهنده قرص به طور مساوی در مایع پخش می شود و می توانید آن را مانند یک نوشیدنی استاندارد بنوشید.

قرص های جوشان برای بسیاری از محصولات وجود دارد، از جمله:

  • داروهای تجویزی و بدون نسخه
  • مکمل های ویتامین و مواد معدنی
  • نوشیدنی های انرژی زا
  • نوشیدنی های ورزشی
  • نوشیدنی های الکترولیتی

قرص ها و کپسول ها : قرص های سختی هستند که در آب حل نمی شوند. زمانی که قرص ها را با یک لیوان آب قورت می دهید، به تدریج در معده شما تجزیه می شوند. و مدت زمانی که بدن شما طول می کشد تا یک قرص را تجزیه کند، بسته به عوامل فردی متفاوت است.

بنابراین قرص های جوشان به دلایل زیادی از جمله طعم، راحتی و ترجیحات شخصی در حال تبدیل شدن به یک انتخاب محبوب در محصولات مختلف هستند.

هنگام مصرف قرص جوشان به چه نکاتی باید توجه کرد؟

در حال حاضر، قرص های جوشان یک داروی محبوب در بازار هستند. زیرا حاوی مواد فعال بدون نسخه مانند پاراستامول برای کمک به کاهش تب، تسکین درد یا حاوی ویتامین ها و مواد معدنی هستند. با این حال، هر نوع دارو ویژگی های خاص خود را دارد که مصرف کنندگان برای جلوگیری از عوارض ناخواسته باید به آن توجه کنند.

فواید و مضرات داروهای جوشان

فواید قرص جوشان

ویژگی اصلی قرص های جوشان قابلیت تبدیل شدن به حالت مایع قبل از مصرف است که مزایای خاصی را برای این دارو به همراه دارد:

  • قرص های جوشان برای بیمارانی که در بلع مشکل دارند، کودکان، افراد مسن بسیار مناسب است. زیرا این افراد در استفاده از قرص ها مشکل دارند.
  • قرص های جوشان با قابلیت جوشش و طعم دهنده ها ایجاد یک نوشیدنی دلپذیر ، جذابیت بیشتری برای مصرف دارو برای کودکان ایجاد می کند.
  • قرص‌های جوشان در صورت استفاده با مقدار زیادی آب حل می‌شوند. و به هنگام انتقال سریع‌تر دارو به معده و جذب سریع‌تر در خون کمک می‌کنند تا اثرات مؤثری داشته باشند.
  • افزایش فراهمی زیستی بالاتر برای بیمارانی است که از داروها استفاده می کنند.
  • قرص های جوشان همچنین به کاهش تحریک مخاط معده داروهایی مانند آسپرین کمک می کند. زیرا قبل از ورود به معده، دارو بسیار رقیق شده است، اما قرص ها در نقطه ای ثابت در معده غلیظ می شوند.
  • استفاده از داروی جوشان برای بیماران به سرعت علائم درد و هیپوترمی را کاهش می دهد. و موجب بهبود سریعتر سردرد و درد مفاصل میگردد.
عوارض قرص جوشان

داروهای جوشان دارای معایبی نیز هستند که مصرف کنندگان باید به آنها توجه داشته باشند:

  • داروهای جوشان می توانند برای بیماران مبتلا به فشار خون مضر باشند. دلیل آن این است که جوشان حاوی یک ماده کمکی حل کننده گاز است. که دارای مقدار زیادی نمک های قلیایی (کربنات سدیم یا بی کربنات سدیم) است و باعث افزایش فشار خون در بیماران مبتلا به این بیماری و همچنین بیماران پرهیز از نمک (در واقع بی کربنات سدیم) می شود. بنابراین، افرادی مانند افراد مسن که اغلب در بلع مشکل دارند و قرص های جوشان را برای راحتی انتخاب می کنند، به این مساله نیز توجه داشته باشند.
  • قرص‌های جوشان وقتی در آب حل می‌شوند، اغلب محلولی با طعم لذیذ تشکیل می‌دهند. که به راحتی افراد آن را به عنوان یک نوشیدنی استفاده می کنند. این امر می تواند منجر به مصرف بیش از حد داروهای موجود در جوشان شود و عوارض ناخواسته ای ایجاد کند.
  • قرص های جوشان باید در یک محیط خشک نگهداری شوند. در مناطقی که رطوبت هوا بالا است، نگهداری آن ها کار دشواری است. اگر قرص های جوشان به خوبی نگهداری نشوند، واکنش های شیمیایی ایجاد می کند. که کیفیت آنها را کاهش داده ، و حتی ممکن است به بدن آسیب برساند.
آیا قرص های جوشان سریعتر از قرص ها عمل می کنند؟

اگرچه قرص و قرص جوشان اثر یکسانی دارند، اما داروهای جوشان همچنان ارجحیت و محبوبیت بیشتری دارند.

از آنجا که قرص های جوشان اغلب طعم جذابی دارند، نوشیدن راحت تری دارند و به دلیل حلالیت در آب از معده سریعتر تخلیه و در روده سریعتر جذب می گردند. لذا تاثیر سریع تری نسبت به قرص های فشرده دارند. به خصوص در داروهای تب بر، مسکن و یا ویتامین ها.

بیماری هایی که نمی توان از داروهای جوشان استفاده کرد

اگرچه داروی جوشان سریع الاثر و استفاده آسان است، اما همه بیماری ها نمی توانند از داروهای جوشان استفاده کنند. از جمله :

فشار خون بالا :

برای افراد مبتلا به فشار خون که به طور منظم دارو مصرف می کنند. نباید از قرص های جوشان برای کاهش تب، تسکین درد یا مکمل های ویتامین استفاده کنند. داروی جوشان که به آب اضافه می شود، یک جزء نمکی ایجاد می کند. که فشار خون را در افرادی که قبلاً به این بیماری مبتلا هستند، افزایش می دهد.

نارسایی کلیه:

افراد مبتلا به نارسایی کلیه، بیماری سنگ کلیه، کلسیم بالا در خون (هایپرکلسیمی). زیرا مقداری نمک خوراکی در جوشان وجود دارد. و این مقدار نمک می تواند باعث تشدید بیماری می شود.

برخی نکات هنگام استفاده از قرص های جوشان

بهترین روش استفاده از قرص های جوشان این است. که قرص کامل یا دوز مناسب را در یک لیوان آب تمیز حل کنید.

صبر کنید تا قرص حل شود. و سپس استفاده کنید. توجه داشته باشید که جوشان را نشکنید. و مانند سایر داروهای رایج خوراکی آن را مستقیماً قورت دهید.

از مصرف داروهای حاوی جوشان ویتامین C و کلسیم در پایان روز باید خودداری کرد زیرا ممکن است باعث اختلال در خواب شوند. قورت دادن مستقیم جوشان خطرناک است و ممکن است موجب خفگی گردد.

هنگام استفاده از داروی قرص جوشان توجه داشته باشید

برای استفاده صحیح از قرص های جوشان و دستیابی به اثرات خوب، موارد زیر را رعایت کنید:

  • فقط زمانی از قرص های جوشان استفاده کنید که قرص ها هنوز سالم هستند.
  • اگر پوست آن پاره شد یا دارو کپک زده و رطوبت دار شده است، نباید استفاده گردد.
  • فقط پس از حل شدن کامل دارو در آب مصرف شود.
  • دارو را مستقیماً در دهان قرار ندهید و قرص جوشان را نشکنید.
  • نباید بعد از نوشیدن نوشابه های گازدار از داروی جوشان استفاده کرد.

برای شروع سلامتی 5 ستاره لازمه!

میانگین امتیازات ۵ از ۵

در صورت تمایل می‌توانید مطلب بالا را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

آخرین مقالات