وقتی رنگ ناخن خبر از بیماری می‌دهد

وقتی رنگ ناخن خبر از بیماری میدهد

حتماً در ذهن خود این سوال پیش آمده که آیا رنگ ناخن خبر از بیماری می‌دهد؟

واکنش ناخن نسبط به تغییر شرایط بدن

ناخن ها از اولین نقاط بدن هستند که نسبت تغییر شرایط بدن واکنش می دهند. شاید تجربه کرده اید که هنگاهی که در معرض هوای خیلی سرد قرار می گیرید ابتدا رنگ ناخن شما تغییر می کند. بنابراین ناخن ها به تغییرات شرایط بدن بسیار حساس هستند. در مراجعه به پزشک نیز عموما ناخن های بیمار چک می شوند.

استفاده کم از مواد شیمیایی

از انجایی که ناخن ها در زیبایی دست ها نیز نقش دارند، سلامتی و ظاهر مناسب آنها برای افراد مهم است اما باید توجه داشت در استفاده مواد شیمیایی مانند لاک ها و اقدانات زیبایی در خانم ها در این امر زیاده روی نشود تا همیشه از سلامت بدن خود آگاه باشید.

در این مقاله ابتدا به علائم و نشانه هایی در ناخن های می پردازیم که ممکن است خبر از بیماری بدهند. و در ادامه راه های ساده اما لازم برای داشتن ناخن های سالم را باهم می خوانیم.

بررسی سلامت بدن در ناخن ها

درمانگران سنتی و حتی پزشکان باسابقه با نگاه به بیمار سرنخ هایی از وضعیت و کیفیت سلامت وی کسب می کنند.

در پزشکی سنتی چینی، افراد روند مشاهده، بوییدن، گوش دادن، و لمس کردن را برای بررسی کیفیت سلامت فرا می گیرند.
به گزارش گروه داروسلامت فارمد، به نقل “ایزی هلث آپشنز”، بدن شما نشانه های پنهان بسیاری را ارائه می کند.

نشانه های ناخن

همچنین نکته مهم این است که بدانید به کجا نگاه کنید، به دنبال چه چیزی باشید و نشانه هایی که مشاهده می کنید به چه معنا هستند.

به دلیل این که ناخن های دست رشدی سریع و مداوم دارند، یکی از شاخص های خوب برای بررسی شرایط سلامت هستند.

باور داشته باشید یا خیر، شما می توانید نشانه های اولیه نارسایی اندامی را از روی ناخن ها پیش از آن که احساس علائم شما را راهی مطب پزشک سازد، متوجه شوید. رنگ و کیفیت ناخن بازتاب دهنده موضوعات مختلفی هستند و از این رو باید به آنها توجه داشته باشید.

نشانه های رنگ ناخن

ناخن‌های رنگ پریده
  • ناخن های رنگ پریده و به ویژه ناخن ها (و پوست) بسیار رنگ پریده می توانند نشانه هایی از کم خونی (سطح پایین آهن خون)، کمبود مواد مغذی (تمام منابع ویتامین ها)، نارسایی احتقانی قلب و بیماری کبد باشند. ناخن های سفید با نشانگرهای اضافی به موضوعات مختلفی اشاره دارند.

وقتی رنگ ناخن خبر از بیماری میدهد

رنگ سفید به همراه لبه‌های تیره‌
  • رنگ سفید به همراه لبه های تیره‌تر می تواند نشانه ای از هپاتیت باشد. رنگ سفید به همراه قسمت باریک صورتی در پایین (به نام ناخن تری شناخته می شود) می تواند نشان دهنده بیماری کبد، نارسایی احتقانی قلب، نارسایی کلیه یا دیابت باشد.

وقتی رنگ ناخن خبر از بیماری میدهد

ناخن‌های زرد
  • ناخن های زرد اغلب با عفونت قارچی و همچنین عملکرد نادرست کبد پیوند خورده اند. اگر ناخن ها زرد و شکننده یا ضعیف هستند، این شرایط می تواند نشان دهنده ابتلا به بیماری هایی مانند سوریازیس، دیابت، یا بیماری های ریوی (به عنوان مثال، برونشیت مزمن) یا تیروئید باشد.

هشدار: سیگار کشیدن نیز می تواند موجب زرد شدن ناخن ها شود.

وقتی رنگ ناخن خبر از بیماری میدهد

رنگ آبی ناخن
  • ناخن های آبی، مانند لب های آبی، می توانند نشان دهنده سرمای بیش از اندازه یا کمبود اکسیژن باشند. اگر احساس سرما نمی کنید، رنگ آبی ناخن ها می تواند نشان دهنده مشکلات تنفسی مانند بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) و آمفیزم باشد.

لکه‌های سفید روی ناخن
  • لکه های سفید روی ناخن های دست اغلب نشان دهنده کمبود روی هستند. حتی با دنبال کردن یک رژیم غذایی خوب، اگر با لکه های سفید روی ناخن های خود مواجه شده اید ممکن است به مصرف مکمل روی برای دریافت میزان کافی از این ماده معدنی نیاز داشته باشید. با این وجود، کمبود روی می تواند به واسطه مسائل دیگر نیز شکل گرفته باشد و از این رو، مراجعه به پزشک گزینه ای خوب است.پیش از مراجعه به پزشک مدتی صبر کنید.

ناخن‌های سیاه
  • ناخن های سیاه یا خطوط تیره زیر ناخن ها می توانند نشانه ای از یک سرطان پوست خطرناک، مانند ملانومای کشنده باشند. اگر با رگه های سیاه یا رشد دردناک ناخن ها مواجه شده اید، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید.

 نا هموار
  • ناخن هایی که دارای سطحی ناهموار یا حفره‌دار هستند می توانند نشانه ای از ابتلا به سوریازیس یا مراحل اولیه اختلالات خودایمنی، مانند آرتریت روماتوئید و اختلالات بافت همبند، مانند سندرم رایتر، باشند.

ناخن‌های شکسته و چاک خورده
  • ناخن های شکسته یا چاک خورده اغلب با نشانه های اختلالات تیروئید، به ویژه کم کاری تیروئید، پیوند خورده اند. این شرایط می تواند نشانه ای از کمبود ویتامین، به ویژه ویتامین های A، C و B (بیوتین) باشد. همچنین، عفونت قارچی می تواند دلیل شکستگی یا شکنندگی ناخن های دست باشد، اگر با زردی رنگ آنها همراهی می شود.

 قرمز و پف کرده
  • ناخن قرمز پف کرده به واسطه التهاب در اطراف لبه های ناخن، به ویژه در پایه، شکل می گیرد. این شرایط می تواند به واسطه جراحت، عفونت یا بیماری های بافت همبند، مانند لوپوس، شکل گرفته باشد.

ناخن

خطوط افقی رو ناخن به واسطه استرس ایجاد می شود. ناخن های دست و پا ارتباط نزدیکی با مو دارند. همانطور که موهای شما ممکن است پس از یک بیماری یا یک دوره طولانی استرس ریزش کند، ناخن های شما نیز می توانند علائمی را نشان دهند. در اغلب موارد، استرس باعث می شود خطوطی از پهلو به پهلو روی ناخن های شما ظاهر شود.

جلوگیری از مشکلات ناخن

پیشگیری از بیماری‌های زمینه‌ای که روی ناخن‌های شما تأثیر می‌گذارد همیشه امکان‌پذیر نیست.

اما می‌توانید با هیدراته ماندن یعنی مصرف آب کافی در طول روز و خوردن یک رژیم غذایی متعادل شامل مواد معدنی و ویتامین و ریز مغذی ها از ناخن‌های خود مراقبت کنید.

مطمئن شوید که ویتامین B و روی کافی مصرف می کنید زیرا این مواد مغذی ناخن های شما را بسیار تقویت می کنند.

در بسیاری از موارد، تغییر در ناخن‌های شما می‌تواند طبیعی باشد و به هیچ تغییری در سلامتی تشخیص داده نشده اشاره نمی‌کند. اما، اگر سوالی دارید، مشورت با پزشک خود همیشه بهترین کار است.

بنابراین موارد زیر را در نظر داشته باشید
  1. مصرف مواد مغذی لازم برای ناخن ها شامل ویتامین C ، زینک و ویتامین ب7 یا بیوتین
  2. مصرف آب کافی
  3. کوتاه کردن مرتب ناخن ها
  4. استفاده از کرم ها و روغن های تقویتی
  5. اجتناب از جویدن ناخن ها و یا کندن پوست اطراف ناخن
  6. استفاده از دستکش هنگام کار با مواد شوینده
  7. استراحت دادن به ناخن ها در طول اقدامات زیبایی ناخن
جویدن ناخن ها عادتی که باید ترک شود

جویدن ناخن علاوه بر ایجاد یک چرخه انتقال میکروب به بدن و دهان، باعث مشکلات جدی در ناخن و عفونت های آن نیز می گردد. اگرچه این امر در کودکان بیشتر دیده می شود اما در برخی بزرگسالان هم وجود دارد.

برای اجتناب از این عادت می توان از لاک های تلخی که بدین منظور ارائه می شوند و یا روغن های بد طعم استفاده کرد.

همچنین بررسی علت این امر که معولا به دلیل استرس بالا و یا وسواس می باشد نیز حائز اهمت است و در صورت جدی شدن این مساله از روش حل مشکل ریشه ای یعنی مشاوره با یک روانشناس استفاده کنید.

سخن آخر 

و در پایان برخی از ناخن ها ممکن است صاف به نظر نرسند یا ممکن است نوارهای طولی یا برآمدگی داشته باشند. تا زمانی که هر چیزی که می‌بینید در سراسر سطح ناخن ثابت باشد و به صورت یکدست دیده شود، احتمالاً مشکلی ندارد.

 با این حال، اگر چیزی غیرعادی وجود دارد، بهتر است که به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

برای شروع سلامتی 5 ستاره لازمه!

میانگین امتیازات ۵ از ۵

در صورت تمایل می‌توانید مطلب بالا را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

آخرین مقالات