کنترل دیابت با ویتامین‌ها و املاح

کنترل دیابت با ویتامین‌ها و املاح | درمان دیابت

روشهای کنترل دیابت با ویتامین ها و املاح

در این مقاله در رابطه با روش های کنترل دیابت با ویتامین ها و املاح، اطلاعات کافی در اختیار شما گذاشته میشود. که راجع به انواع دیابت، دلایل ابتلا به دیابت، روشهای کنترل دیابت و … گردآوری شده است.

بدن شما بیشتر غذایی که می خورید را به قند (گلوکز) تجزیه می کند و آن را در جریان خون آزاد می کند. وقتی قند خون بالا می رود، به پانکراس سیگنال می دهد که انسولین ترشح کند. انسولین مانند کلیدی عمل می کند که قند خون را برای استفاده به عنوان انرژی وارد سلول های بدن می کند.

در دیابت، بدن انسولین کافی تولید نمی کند یا نمی تواند آنطور که باید از آن استفاده کند. وقتی انسولین کافی وجود نداشته باشد یا سلول‌ها به انسولین پاسخ ندهند، قند خون بیش از حد در جریان خون شما باقی می‌ماند. با گذشت زمان، این امر می تواند باعث مشکلات جدی سلامتی مانند بیماری قلبی، از دست دادن بینایی و بیماری کلیوی شود. هنوز درمانی برای دیابت وجود ندارد، اما کاهش وزن، خوردن غذای سالم و فعال بودن واقعا می تواند کمک کننده باشد.

انواع دیابت

سه نوع اصلی دیابت وجود دارد: دیابت نوع 1، نوع 2 و دیابت بارداری (دیابت در دوران بارداری).

  • دیابت نوع 1

تصور می شود دیابت نوع 1 ناشی از یک واکنش خود ایمنی است (بدن به اشتباه به خود حمله می کند). این واکنش بدن را از تولید انسولین باز می دارد. تقریباً 5 تا 10 درصد از افراد مبتلا ، دیابت نوع 1 دارند. علائم دیابت نوع 1 اغلب به سرعت ایجاد می شود. معمولاً در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان جوان تشخیص داده می شود. در دیابت نوع 1 باید هر روز انسولین مصرف شود .

  • دیابت نوع 2

 در دیابت نوع 2، بدن به خوبی از انسولین استفاده نمی کند و نمی تواند قند خون را در سطح طبیعی نگه دارد. حدود 90 تا 95 درصد از افراد مبتلا ، دیابت نوع 2 دارند. این بیماری در طول سالیان متمادی ایجاد می شود و معمولاً در بزرگسالان تشخیص داده می شود ( بیشتر در بین کودکان، نوجوانان و بزرگسالان جوان شایع است). ممکن است متوجه هیچ علامتی نشوید، بنابراین اگر در معرض خطر هستید، مهم است که قند خون خود را آزمایش کنید. دیابت نوع 2 را می توان با تغییرات سبک زندگی سالم پیشگیری کرد یا به تاخیر انداخت، مانند: کنترل وزن، خوردن غذای سالم  و فعال بودن.

  • دیابت بارداری

 دیابت بارداری در زنان بارداری که هرگز دیابت نداشته اند ایجاد می شود. اگر دیابت بارداری دارید، کودک شما در معرض خطر بیشتری برای مشکلات سلامتی قرار دارد. دیابت بارداری معمولاً پس از تولد نوزاد از بین می رود. با این حال، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در مراحل بعدی زندگی افزایش می دهد. احتمال اینکه کودک شما در دوران کودکی یا نوجوانی دچار چاقی شود و در اواخر عمر به دیابت نوع 2 مبتلا شود، بیشتر است.

به شما پیشنهاد میکنیم در کنار خواندن این مقاله، مقاله‌ی آیا افراد دیابتی باید میوه های شیرین را از رژیم غذایی خود حذف کنند؟ را مشاهده نمایید.

دلایل ابتلا به دیابت

به طور کلی گردش بیش از حد گلوکز در جریان خون بدون در نظر گرفتن نوع آن باعث دیابت می شود. با این حال، دلیل بالا بودن سطح گلوکز خون بسته به نوع دیابت متفاوت است.

  • مقاومت به انسولین

 دیابت نوع 2 عمدتاً ناشی از مقاومت به انسولین است. مقاومت به انسولین زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های ماهیچه‌ها، چربی و کبد آنطور که باید به انسولین پاسخ نمی‌دهند. عوامل و شرایط مختلفی در درجات مختلف مقاومت به انسولین نقش دارند، از جمله چاقی، کمبود فعالیت بدنی، رژیم غذایی، عدم تعادل هورمونی، ژنتیک و برخی داروها.

  • بیماری خود ایمنی

 دیابت نوع 1 زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن به سلول های تولید کننده انسولین در پانکراس حمله می کند.

  • عدم تعادل هورمونی

 در دوران بارداری، جفت هورمون هایی ترشح می کند که باعث مقاومت به انسولین می شوند. اگر لوزالمعده نتواند انسولین کافی برای غلبه بر مقاومت به انسولین تولید کند، ممکن است به دیابت بارداری مبتلا شوید.

  • آسیب پانکراس

 آسیب فیزیکی به لوزالمعده شما ( ناشی از یک بیماری، جراحی یا آسیب ) می تواند بر توانایی آن در ساخت انسولین تأثیر بگذارد و منجر به دیابت شود.

  • جهش های ژنتیکی

 برخی جهش های ژنتیکی می توانند باعث بروز دیابت نوزادی شوند.

روشهای کنترل دیابت

اولین درمان برای کنترل قند خون  دیابت نوع 2 اغلب تغذیه ی مناسب، کاهش وزن و ورزش است. که گاهی اوقات این اقدامات برای پایین آوردن سطح گلوکز خون در نزدیکی محدوده طبیعی کافی نیست و باید در مرحله بعدی مصرف دارویی را شروع کرد که سطح گلوکز خون را کاهش دهد.

  • ویتامین ها و مواد معدنی در دیابت

نقطه شروع کلی در توصیه به بیماران دیابتی یک رژیم غذایی سالم و متنوع، حاوی ویتامین ها و مواد معدنی کافی است.

  • ویتامین B12

تحقیقات نشان می دهد که 22 درصد از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 کمبود ویتامین B12 دارند. این امر به ویژه در افرادی که داروی متفورمین مصرف می کنند، رایج است، که می تواند در جذب ویتامین B12 اختلال ایجاد کند. کمبود ویتامین B12 نیز در بیماران دیابتی مسن‌تر شایع‌تر است. علت آن کاهش تولید اسید معده و فاکتور درونی است، ماده ای که جذب مناسب ویتامین B12 را تضمین می کند. توصیه به مکمل حاوی ویتامین B12، علاوه بر رژیم غذایی روزانه، ممکن است مفید باشد. از آنجایی که مربوط به اختلال در جذب است، بهتر است دوز را با پزشک معالج هماهنگ کنید.

  • اسید فولیک (ویتامین B9)

هنگام استفاده از متفورمین، جذب ویتامین B9 (اسید فولیک) نیز مختل می شود.در عین حال، مشخص است ، هرچه محتوای اسید فولیک در بدن بیشتر باشد، سطح هموسیستئین کمتر است. افزایش سطح هموسیستئین نشان دهنده افزایش خطر بیماری قلبی عروقی است.

( نکته تغذیه : اسید فولیک عمدتاً در سبزیجات (سبز) مانند اسفناج، کلم بروکلی، گل کلم، لوبیا، کاهو، اندیو، کلم پیچ و مارچوبه و همچنین در نان، سیب زمینی، گوشت و محصولات لبنی یافت می شود).

  • ویتامین دی 

ویتامین D علاوه بر دریافت از طریق غذا، تحت تأثیر نور خورشید (اشعه UV) در پوست ما تشکیل می شود. ویتامین D برای تقویت استخوان ها و ماهیچه ها مهم است. منبع خوب ویتامین D همچنین با کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها، مانند بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نوع 2 مرتبط است.

  • منیزیم

نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد کمبود منیزیم در افراد مبتلا به دیابت بیشتر از افراد سالم رخ می دهد. دیابت نوع 2 می تواند منجر به کاهش سطح منیزیم به دلیل افزایش دفع منیزیم توسط کلیه ها شود. علائم شامل بی حالی، ضعف و درد عضلانی و اختلال عملکرد قلبی است. کمبود منیزیم با عوارض دیابت مانند بیماری های قلبی عروقی و بیماری های چشمی همراه است. اگر کمبود منیزیم شناسایی شده باشد، مصرف مکمل منیزیم مطلوب است. منیزیم نقش مهمی در عملکرد انسولین و تنظیم سطح گلوکز خون دارد. همچنین برای عملکرد عضلات و انتقال محرک ها در اعصاب مهم است.

  • کروم

کروم در عملکرد انسولین در بدن نقش دارد. حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد. مطالعات بیشتر و بیشتر به تأثیر مفید استفاده از مکمل های کروم در دیابت (چه نوع 1 و چه نوع 2) اشاره می کند. افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده می توانند ( با مشورت پزشک معالج ) به استفاده از مکمل های کروم روی آورند.

درمان دیابت برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1
  1. پمپ های انسولین : استفاده از پمپ انسولین می تواند جایگزین مناسبی برای تزریق با قلم انسولین باشد. این می تواند در هنگام مدیریت دیابت به شما انعطاف بیشتری بدهد.
  2. پیوند سلول های جزیره ای : اگر دیابت نوع 1 دارید، ممکن است بتوانید پیوند سلول جزیره ای انجام دهید. این می تواند شما را از تجربه هیپوپوست شدید نجات دهد .
درمان دیابت برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2
  1. قرص و دارو : اگر دیابت نوع 2 دارید، ممکن است به دارو برای کمک به کنترل سطح قند خون خود نیاز داشته باشید. رایج ترین قرص متفورمین است که انواع مختلفی دارد.
  2. جراحی کاهش وزن : روش‌های جراحی چاقی زیادی برای معده یا روده وجود دارد که می‌توانید برای کاهش وزن از آنها استفاده کنید. مطالعات زیادی انجام شده است که نشان می دهد این می تواند به بهبود دیابت نوع 2 کمک کند.
  3. رژیم غذایی و ورزش : بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 هیچ دارویی مصرف نمی کنند و در عوض دیابت خود را با تغذیه خوب و حرکت بیشتر درمان می کنند.

برای شروع سلامتی 5 ستاره لازمه!

میانگین امتیازات ۵ از ۵

در صورت تمایل می‌توانید مطلب بالا را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

آخرین مقالات