روش های سریع رفع آبریزش بینی

روش های سریع رفع آبریزش بینی

روش های سریع رفع آبریزش بینی

موکوس بینی درحالت عادی برای مرطوب نگه داشتن محیط بینی تولید میشود که در شرایط های مختلفی مثل بیماری های مثل سرماخوردگی یا به دنبال آلرژی یا واکنش های حساسیتی میزان ترشح و قوام آن تغییر میکند . آبریزش بینی ممکن است همراه احتقان و گرفتگی بینی نیز باشد.

آبریزش بینی حساسیتی یا آلرژیک در نتیجه مواجهه با عوامل حساسیت زا یا آلرژن ها رخ میدهد ، به دنبال مواجهه با عوامل ایجاد کننده آلرژی ، هیستامین و سایر واسطه ها در بدن ساخته میشوند و معمولا علائم دیگری مثل خارش بینی و احتقان بینی نیز به دنبال دارد.

علل ایجاد آبریزش بینی:

-آبریزش بینی آلرژیک

این نوع از آبریزش بینی ممکن است در نتیجه تغییر فصل باشد و بیشتر در فصول پاییز و بهار رخ دهد یا درنتیجه واکنش های حساسیتی به دنبال مصرف یک سری مواد غذایی خاص و مواجهه با گرد و غبار یا موی حیوانات مختلف باشد که بهتر است عامل آلرژی زا شناسایی شود.

-سرد شدن و کاهش رطوبت هوا

-سرماخوردگی : با سردتر شدن هوا سرماخوردگی به سراغ اکثر ما می آید، یکی از علائم سرماخوردگی آبریزش بینی می باشد که بسیاری را کلافه می کند. اگر آبریزش بینی ادامه داشته باشد بینی را قرمز و پوست پوست می کند.

-عفونت سینوس ها

-پلیپ بینی

-اختلالات مربوط به حفره بینی

آبریزش بینی که در نتیجه سرماخوردگی یا عوامل آلرژی زا باشد معمولا طی مدت کوتاه چند روزه برطرف میشود اما اگر بیشتر از ده روز طول بکشد برای بررسی سایر علت ها نیاز است که پیگیری شود و به پزشک مراجعه شود .

در ادامه ی مطلب ابتدا روش های خانگی رفع آبریزش بینی را بررسی میکنیم سپس به روش های دارویی میپردازیم.

روش های خانگی 

  • بخور گرم:

استفاده از بخور که در طب سنتی فواید بسیاری برای آن ذکر شده است برای کاهش آبریزش بینی نیز یک روش راحت و فوری است . هوای خشک، آبریزش بینی را بدتر می کند، در حالی که هوای مرطوب، ترشحات لزج بینی را کاهش می دهد. بخور گرم می تواند روان شدن مخاط بینی و تسکین آبریزش بینی شما کمک کند. در اینجا نحوه آماده سازی آن آمده است اگرچه میتوانید از دستگاه های بخور ساز نیز استفاده کنید:

  • آب را در یک قابلمه تمیز روی اجاق گاز خود گرم کنید، به اندازه ای که بخار ایجاد شود ، نگذارید به جوش بیاید.
  • صورت خود را حدود 8 تا 12 سانتی متر بالاتر از بخار قرار دهید و هر بار حدود 5 دقیقه انجام دهید. اجازه ندهید صورتتان به آب برسد. چشمان خود را ببندید و از طریق بینی نفس عمیق بکشید. اگر صورت شما بیش از حد گرم شد، استراحت کنید.
  • بعد از آن بینی خود را باد کنید تا از شر مخاط خلاص شوید.

اگر هنوز علائم دارید، این فرآیند را 2 یا 3 بار در روز تکرار کنید ، برای گرفتن تاثیر بیشتر و باز شدن راه های هوایی میتوانید

2 قطره از روغن های اسانسی مثل اکالیپتوس ،رزماری ،روغن درخت چای و تیمیان به آب درحال جوش اضافه کنید.

  • استفاده از زنجبیل تازه :

معلوم شده است که این درمان خانگی (خوردن زنجبیل)، جریان خون را افزایش می دهد و ترشحات بینی را کم می کند. این کار را 3 تا 4 بار در روز تکرار کنید تا آبریزش بینی شما قطع شود.

  • دوش آب گرم :

استنشاق بخار گرم حین دوش گرفتن به کاهش آبریزش بینی و شل شدن عضلات کمک میکند.

  • شستشوی داخل حفره بینی با آب نمک :

برای شستشوی بینی میتوانید از سرم شست و شو استفاده کنید یا خودتان در منزل محلول آب نمک درست کنید . در ضمن، استفاده از آب جوشیده ولرم و یا آب مقطر به جای آب شیر را در تهیه محلول آب نمک فراموش نکنید.

از استفاده از آب بسیار سرد یا آب خیلی گرم برای شستشوی بینی خودداری کنید ، با وجود تأثیر فوق‌العاده‌ای که شستن بینی با آب نمک در بهبود علائم سرماخوردگی ، سینوزیت و آبریزش بینی  دارد باید در بکارگیری آن حد اعتدال را رعایت نمود.

زیاده‌روی در استفاده از محلول آب نمک یعنی استفاده بیش از یک تا سه هفته مداوم می‌تواند حتی حس بویایی شما را نیز دچار اختلال کند.

  • کمپرس گرم روی پیشانی و بینی :

استفاده از کمپرس گرم چند بار در روز روی پیشانی و بینی میتواند به بهبود آبریزش بینی و کاهش فشار سینوسی کمک کند و باعث افزایش گردش خون ناحیه میشود .  کمپرس مرطوب گرم می تواند با اضافه کردن رطوبت به هوایی که تنفس می کنید، به رفع گرفتگی بینی کمک کند.

برای تهیه کمپرس گرم خود در خانه، یک پارچه تمیز را در آب داغ (نه جوش) خیس کنید و آن را به مدت 15 تا 20 دقیقه روی پیشانی و بینی خود قرار دهید.

  • مصرف مایعات گرم :

نوشیدن آب زیاد و مایعات فراوان میتواند علائم شما را کاهش دهد. فراموش نکنید که از مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین و الکل اجتناب کنید.

در ادامه ی مطلب به روش های دارویی رفع آبریزش بینی میپردازیم.

روش های دارویی

مصرف داروهای سرماخوردگی :

اگر آبریزش بینی در اثر سرما یا ویروس سرماخوردگی باشد، مصرف داروهای سرماخوردگی تحت نظر پزشک، آن را رفع می کند. این داروها ترکیبی از یک مسکن ، آنتی هیستامین و ضداحتقان هستند خلط بینی را خشک می کنند و آبریزش بینی را بند می آورند و بدون نسخه و با مشورت داروساز از داروخانه قابل تهیه هستند . راهنمای خاص هر دارو را بخوانید و آن را به کار برید.

استفاده از اسپری های بینی :

آبریزش بینی باعث می شود بینی شما قرمز و متورم شود. اسپری بینی این تورم را کاهش می دهد. شما می توانید فقط برای چند روز از این اسپری استفاده کنید، زیرا استفاده طولانی مدت از آن، آبریزش بینی را بدتر می کند.

اسپری های بینی آنتی هیستامین با مهار اثر هیستامین (ماده شیمیایی مسئول ایجاد اغلب علائم آلرژی بینی)، می توانند باعث کاهش علائمی مانند گرفتگی (احتقان بینی)، خارش و آبریزش بینی شوند. یکی از مزایای اسپری های بینی آنتی هیستامین، ایجاد خواب آلودگی بسیار کمتر نسبت به قرص های آنتی هیستامین می باشد.

نوع دیگری از اسپری های بینی که برای کاهش آبریزش بینی کاربرد دارند  اسپری های بینی استروئیدی (یا اسپری های بینی کورتیکواستروئیدی) هستند که حاوی نوعی داروی موضعی ضدالتهاب بوده و برای کاهش تورم در مخاط بینی و باز شدن مجاری بینی بسیار مؤثر عمل می نمایند. این نوع اسپری ها به طور کلی باعث کاهش و کنترل  علائم آلرژی بینی (رینیت آلرژیک، آلرژی فصلی) می شوند.

اسپری های بینی را فقط با صلاحدید پزشک مصرف کنید .

استفاده از آنتی هیستامین های خوراکی :

اگر آبریزش بینی شما ناشی از آلرژی یا حساسیت باشد داروهای آنتی هیستامین با خنثی‌کردن عمل هیستامین به کمک شما می آیند .  هیستامین یک عامل مهم در بروز واکنشهای التهابی و واکنشهای آلرژیک می باشد.

آنتی هیستامین‌ها شامل سه نسل میباشند که عارضه خواب آلودگی آنها متفاوت است و این عارضه در نسل دوم و سوم آنتی هیستامین ها کمتر است.

نسل اول شامل هیدروکسی زین ،پرومتازین ،کلرفنیرامین ،کتوتیفن ، کلماستین ،دیفن هیدرامین خاصیت آرام بخشی دارند. آنتی هیستامین های نسل اول با اتصال به گیرنده های CNS می توانند عملکردهای شناختی و حرکتی را مختل کرده و باعث خواب آلودگی شوند.

نسل دوم و سوم شامل ستیریزین ،لوراتادین ،دس لوراتادین و فکسوفنادین هستند که به اندازه انواع نسل اول تأثیر قابل توجهی بر CNS ندارند. استفاده از این آنتی هیستامین ها برای بزرگسالان و کودکان بالای 12 سال بی خطر است. آنتی هیستامین های نسل دوم و سوم ایمن تر و قوی تر از انواع نسل اول هستند.

 برای کاهش اثر خواب آلودگی این داروها رعایت نکات زیر کمک کننده است:
  • دارو را در خانه چند ساعت پیش از خواب مصرف کنید.
  • از سایر داروهایی که اثر خواب آور دارند پرهیز کنید.
  • در حین استفاده از این داروها از رانندگی و کار با ماشین های سنگین خودداری کنید.
  • اثر خواب آلوده کننده این داروها در طول زمان ممکن است کاهش یابد.

برای شروع سلامتی 5 ستاره لازمه!

میانگین امتیازات ۵ از ۵

در صورت تمایل می‌توانید مطلب بالا را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

آخرین مقالات